«کافِران مپندارندکه پيش افتادند!

    حق وباطل

از ميان آيات نُه‌گانة 53 تا 61 سورة انفال از صفحة 184، قرآن پس از بيان يك سنّت هميشگي الهي دربارة اقوام و ملّت‌ها و تعليم روشي محكم در برابر دشمنان پيمان‌شكن،

در هفتمين‌آية اين‌صفحه مي‌فرمايد:

 

«وَ لايَحسَبَنَّ الَّذينَ‌کَفَروا، سَبَقوا إنَّهُم لايُعجِزون»؛

 

«مردم‌کافرکه اين‌همه نقشه دارند و براي هدم اساس اسلام توطئه‌ها مي‌کنند، خيال نکنندکه پيش مي‌برند و باطل را بر حق پيروز مي‌گردانند، اين شدني نيست و اينان، هرگز نمي‌توانند حق را به زانو درآورند».

چون‌که

حق مطلوب فطري انسان است و تا انسان در دنيا هست، حق هم هست، مگر اين‌که روزي بيايدکه انسان در دنيا نباشد. باطل،گاهي توپ و تَشَري دارد و در مقابل حق جَوله‌اي مي‌کند، ولي زودگذر است و از بين رفتني است.

قرآن‌کريم اين‌حقيقت را چه زيبا و دلنشين بيان‌کرده‌که مي‌فرمايد:

أنزَلَ مِنَ السَّماء ماءً فَسالَت أودِيَهٌ بِقَدَرِها فَاحتَمَلَ السَّيلُ زَبداً رابِيا، وَ مِمّا يوقِدونَ عَلَيهِ فِي النّار، اِبتِغاءَ حِليَهٍ أو مَتاعٍ زَبَدٌ مِثلُه،كَذلِكَ يَضرِبُ اللهُ الحَقَّ وَ الباطِل، فَأمَّا الزَّبَد، فَيَذهَبُ جُفاءً، وَ أمّا ما يَنفَعُ النّاس، فَيَمكُثُ فِي الأرض.

قرآن، در اين‌مورد، مَثَل زده‌است. وقتي‌که‌آب ازآسمان فرود مي‌آيد و سيل جوشان و خروشان از دامن‌کوه سرازير مي‌شود، سيل حرکت مي‌کند و در ميان درّه‌ها وگودال‌ها و نهرهاي بزرگ وکوچک پيش مي‌رود وکثافات و آلودگي‌هاي زمين را از جا مي‌کَنَد و روي دوش خودش سوار مي‌کند و همراه خود مي‌برد.

مردم ظاهربين

که خس و خاشاک وکف روي‌آب را مي‌بينند، خيال مي‌کنند ديگرآب از بين رفت و هر چه هست، همين‌کف و خس و خاشاک است‌که با سرعت و رقص‌کنان در حال رفتن است.

امّا مردم واقع‌بين

مي‌دانندکه‌آن‌چه هست، همان‌آب است و اين‌خس و خاشاک هم، از برکت‌آب جنبيده‌اند و روي آب‌آمده‌اند و جولة زودگذري بيش ندارند و ديري نمي‌پايدکه باد مي‌وزد و خورشيد مي‌تابد وکف از بين مي‌رود و خس و خاشاک‌ها مي‌پوسند و به يمين و يسار پرتاب مي‌شوند؛

فَأمَّا الزَّبَد، فَيَذهَبُ جُفاءً؛

کف‌ها به بيرون پرتاب مي‌شوند و از بين مي‌روند؛

وَ أمّا ما يَنفَعُ النّاس، فَيَمكُثُ فِي الأرض؛

ولي‌آن‌چه براي مردم مفيد و سودمند است، يعني‌آب، در دل زمين فرو مي‌رود و باقي مي‌ماند و محصول خود را مي‌دهد.

چشمه‌ها مي‌جوشد و چاه‌ها و قنات‌ها به‌وجود مي‌آيد و ميوه‌ها و غذاها تحويل‌آدميان داده مي‌شود. و تمام اينها، ازآب است، نه از خس و خاشاک!

کَذلِکَ يَضرِبُ اللهُ الأمثال؛

خدا مَثَل مي‌زند و به سيل و زَبَد تشبيه مي‌کند؛

كَذلِكَ يَضرِبُ اللهُ الحَقَّ وَ الباطِل؛

حقّ و باطل، مانند سيل و زَبَد، به هم‌آميخته مي‌شوند.

ولي باطل از بين رفتني، و حق ماندني است.

 

تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۳

نویسنده : مدیر سایت

ارسال برداشت
مشاهده برداشت ها

کاربر گرامی لطفا برای ارسال دیدگاه خود وارد سایت شوید تا بتوانید نظر خود را ثبت کنید باتشکر.

تاکنون هیچ دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.