مطالبی پیرامون نحوه تنفّس صحیح برای خوانندگان وقاریان قرآن و....(1)

    tanaffosdiafragm

تنفس صحیح برای خوانندگان،قاریان قرآن مدّاحان و مجریان
 
 برای خوانندگان تنفس صحیح از اهمیت بسیاری برخوردار است، افرادی كه تنفس درست را نیاموخته‌اند خوانندگی برایشان بسیار مشكل است.
با تنفس صحیح انعطاف‌ پذیری دیافراگم افزایش می‌یابد. در غیر این صورت، اگر پرده دیافراگم سفت و محكم باشد، عضلات گردن و بالاتنة خواننده منقبض می‌شوند.
صدای خواننده با تمرینات پیگیر و كنترل دائمی تنفس و با كمك معلمی باتجربه، زیبا و پ‍ُرطنین می‌شود. اما در هر حال یك معلم خوب و دلسوز تنها می‌تواند بیست درصد آنچه را كه لازم است به هنرجو انتقال دهد، بقیه مطالب را باید خود هنرجو بیاموزد. علاوه بر این برای فراگیری خوانندگی و تنفس صحیح عواملی مانند سلامت، خواب خوب و كافی و نیز زندگی كم‌استرس نفش بسیار مهمی دارد.
خوانندگان، قاریان ،مدّاحان ،هنرپیشگان، گویندگان رادیو و تلویزیون و كسانی كه زیاد صحبت می کنند مانندمعلّمین وسخنرانان  باید تا حد امكان با آناتومی و كاركرد حنجره و تارهای صوتی آشنا باشند.

 

 


تنفس صحیح

كودكان طبیعتاً تنفس شكمی دارند و پرده دیافراگم آنها هنگام تنفس تحرك ندارد. بزرگ‌سالان نیز هنگام خواب با شكم نفس می‌كشند و در حالی كه قفسه سینه‌شان هیچ تحركی ندارد شكمشان بالا و پایین می‌رود، اما بسیاری از بزرگ‌سالان در حالت ایستاده با قفسه سینه نفس می‌كشند. جوانان و به خصوص پسرها با تنفس عمیق سینه می‌خواهند قدرت و برتری خود را نشان دهند اما این گونه هنگام خواندن و یا صحبت كردن تنفس بی‌نظم و كوتاه می‌شود و با وارد شدن جریان هوای بسیار زیاد تارهای صوتی نمی‌توانند به درستی مرتعش شوند و كوك و كیفیت صدای خواننده نامطلوب می‌شود. همچنین پرده دیافراگم سفت می‌شود و قفسه سینه و شانه‌ها به بالا كشیده می‌شوند. عضلات گردن و كتف نیز منقبض می‌گردند.

هنگام شروع آموزش خوانندگی باید تنفس صحیح را به هنرجو آموخت، برخی از معلمان به شاگردانشان توصیه می‌كنند كه كمربندی فرضی متشكل از تعداد زیادی بینی را روی شكم و بالای نافشان تصور نمایند. با این شیوه برای هنرجو احساس نفس عمیق در ناحیه شكم ایجاد شده و از تنش عضلات گردن، حنجره و ته زبان كاسته می‌شود.

همواره برای تنفس سه مرحله در نظر گرفته می‌شود: دم، وقفه، بازدم. افرادی كه سعی می‌كنند طولانی و با شدت نفس خود را بیرون دهند بهترین شرایط را برای دم فرو دادن ایجاد می‌كنند.

با افزایش شدت صوت، هوای مصرفی خواننده نیز بیشتر می‌شود. اما خوانندگان تعلیم‌دیده هنگام خواندن در اوج به هوای كمتری نیاز دارند.

هوای مورد نیاز برای خوانندگان گروه باس و باریتون حدودml 200 ـ 90 در ثانیه است. در حالی كه خوانندگان تنور و سوپرانو تنها به ml 90 ـ 40 در ثانیه به هوا نیاز دارند.3 هوایی هم كه هنگام بازدم خارج می‌شود به ارتفاع و شدت صوت و شكل و طول تارهای صوتی خواننده بستگی دارد.

زمان بازدم یك فرد بزرگ‌سال به راحتی به 20 تا 25 ثانیه می‌رسد اما یك خواننده آموزش‌دیده باید بتواند زمان طولانی‌تری هوا را در ریه‌هایش نگه دارد.

نحوة تنفس هنگام صحبت كردن، آواز خواندن و نواختن سازهای بادی با تنفس در حالت عادی متفاوت است. در حالت عادی نسبت دم به بازدم 1:1 است در حالی كه هنگام صحبت كردن این نسبت به 3:1 تا 6:1 و هنگام آواز خواندن و نواختن سازهای بادی به 50:1 و حتی بیشتر می‌رسد.

با تنفس از راه بینی هوا مرطوب می‌شود و گرد و خاك آن گرفته می‌شود. اما این نوع تنفس معمولاً بیش از یك ثانیه طول می‌كشد و برای خوانندگی و یا نوازندگی سازهای بادی به زمانی كمتر از این نیاز است.

قاری یا خواننده تنها قبل از شروع قرائت یاخوانندگی و یا در وقفه‌های طولانی می‌تواند از بینی و یا هم‌زمان از بینی و دهان نفس بكشد. البته نفس گیری جهت خواندن بهتر است که حتماًبوسیله بینی صورت پذیرد. ناهنجاریهایی مانند انحراف بینی و وجود پولیپ مانعی برای تنفس محسوب می‌شود و بر كیفیت صدا تأثیر نامطلوبی می‌گذارد.
 

تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳

نویسنده : مدیر سایت

ارسال برداشت
مشاهده برداشت ها

کاربر گرامی لطفا برای ارسال دیدگاه خود وارد سایت شوید تا بتوانید نظر خود را ثبت کنید باتشکر.

تاکنون هیچ دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.