عید 2

 

       حال، ما انسان‌ها كه به هم مي‌رسيم و «عيد»تان مبارك مي‌گوييم،كجاي زندگي ما تحوّلي يافته و شادابي و طراوتي به خودگرفته و مبارك شده‌است؟ اين‌عيد نوروز، «عيد» عالم انسان نيست، بلكه عيد عالم نباتات است. «عيد» عالم انسان و نوروزش وقتي فرا مي‌رسد كه: از مدار انحرافي شهوت و غضب فاصله بگيرد و به مدار اعتدالي عقل و ايمان بيفتد و بر محور خورشيد عالم امكان، وليّ زمان، امام حجّه‌بن‌الحسن‌المهدي(عج) بچرخد و در پرتو نورآن‌نيّر اعظم قرارگيرد.
       آري؛آن‌روز، روز «عيد» عالم انسان است و نوروز جهانيان.

 

       و لذا ما در دينمان، دو «عيد» رسمي داريم: عيد فطر و عيد قربان. عيد فطركه روز اوّل ماه شوّال است، ازآن‌نظر عيد است‌كه قلب مسلمانان در طول ماه مبارك رمضان، به مدار تقوا افتاده و روزها طبق دستور خدا، عبادت روزه انجام داده و شب‌ها، به مناجات با خدا پرداخته و فضاي جانش، شاداب ازگل‌ها و رَياحين فضيلت‌گشته‌است.
       و لذا جا داردكه‌آن‌روز را «عيد» بگيرد و مباركش بداند و در قنوت نماز «عيد» بگويد: اَلَّذي جَعَلتَهُ لِلمُسلِمينَ عيدا.

       دومين‌عيد هم، عيد قربان است‌كه روز دهم ماه ذي‌حجّه است و ازآن‌نظر عيد است‌كه امّت اسلامي موفّق به زيارت خانة خدا گشته و به دعوت او لبّيك اجابت‌گفته و در مهمانسراي الهي، بر سر سفره و خوان اِنعام و احسانش نشسته‌است.
       و لذا باز هم جا داردكه‌آن‌روز را «عيد» بگيرد و مباركش بشناسد.

 

       دو روز ديگر هم، ما شيعة اماميّه، «عيد» داريم: يكي، «عيد» مبعث. و ديگري، «عيد» غدير.
       عيد مبعث، روز بيست‌و هفتم رجب‌كه روز بعثت رسول اكرم(ص) است. و عيد غدير، روز هجدهم ذيحجّه‌كه روز نصب امام اميرالمؤمنين، علي(ع) به ولايت و امامت بر امّت اسلامي است.
       در اين‌دو عيد، امّت اسلام به‌كمال عِلمي خود در امر دين نايل مي‌شود و اصل و اساس دين مشخّص مي‌گردد و در دو عيد فطر و قربان، امّت اسلام، به‌كمال عَمَلي خود نايل مي‌شود و از بركات عمل به دستورات دين مقدّس، برخوردار.

 

       امّا روز اوّل فروردين و «عيد» نوروز، اساس ديني ندارد، بلكه يك «عيد» ملّي ملّت ايران به حساب مي‌آيد.

       البتّه، يك‌سلسله‌آداب و رسومي، تحت عنوان عيد، در ميان مردم انجام مي‌شودكه اگر با اوهام و خرافات وكارهاي نامشروع،آميخته نگردد، در حدّ خود، بسيار خوب است. از جمله: صلة ارحام، ملاقات دوستان، اهداي هدايا به يكديگر، سفرهاي تفريحي‌كه در دين مقدّس اسلام هم، مورد تأييد است.

 

 

امّا آن‌چه‌كه در همه‌جا و در همه‌حال، بايد دقيقاً مورد توجّه اهل ايمان قرارگيرد، موضوع رعايت امر پراهمّيّت تقواست‌كه خدا فرموده‌است: يا أيُّهَا الَّذينَ‌آمَنوا، اِتَّقُوا الله حَقَّ تُقاتِه؛ اي كساني‌كه ايمان به خدا و روز جزا داريد،آن‌چنان‌كه حقّ تقوا و پرهيزگاري است، از خدا پروا داشته‌باشيد و تقوا پيشه‌كنيد.
       و بدانيدكه: تمام بركات خدا، شامل انسان‌هاي متّقي مي‌باشد و بس.

در مورد نوروز، دو نظر افراطي و تفريطي هست.

نظر افراطي، ادّعاي تقارن عيد غدير با نوروز است كه تخطئه‌ي آن با توجّه به محاسبات تقويمي، مشكل به نظر نمي‌رسد.

و نيز بايد دانست: امضا و تأييد آن و بهانه قرار دادن آن براي تذكر و ارتباط با خدا، مطلبي است، و اساس ديني داشتن آن، مطلبي ديگر. مثلاً بيع و داد و ستد مرسوم ميان انسان‌ها، مورد امضا و تأييد شرع مقدّس قرار گرفته، ولي اين نمي‌تواند نشانه‌اي باشد بر اين كه داد و ستد اين‌چنيني، اساس ديني دارد.

نظر تفريطي هم، آن است كه عدّه‌اي از اهل علم، قائل به بدعت بودن آنند. كه با توجّه به تعريف بدعت و نگاه ما ايرانيان به نوروز، اين هم صحيح به نظر نمي‌رسد.

و لذا به نظر مي‌رسد نظر معتدل، همان است كه گفته شد.

 مهم‌تر از اين، باز همان است كه گفته شد كه:آن‌چه‌كه در همه‌جا و در همه حال، بايد دقيقاً مورد توجّه اهل ايمان قرارگيرد، موضوع رعايت امر پراهمّيّت تقواست‌كه خدا فرموده‌است: يا أيُّهَا الَّذينَ‌آمَنوا، اِتَّقُوا الله حَقَّ تُقاتِه؛ اي‌كساني‌كه ايمان به خدا و روز جزا داريد،آن‌چنان‌كه حقّ تقوا و پرهيزگاري است، از خدا پروا داشته‌باشيد و تقوا پيشه‌كنيد.

و بدانيدكه: تمام بركات خدا، شامل انسان‌هاي متّقي مي‌باشد و بس.

اين‌آيه را هم بخوانيم‌كه فرموده‌است: وَ لَو أنَّ أهلَ القُري،آمَنوا وَ اتَّقَوا، لَفَتَحنا عَلَيهِم بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الأرض، وَ لكِن‌كَذَّبوا فَأخَذناهُم بِما كانوا يَكسِبون؛ اگر اين‌آبادي‌نشينان ايمان آورده و تقوا پيشه مي‌كردند، ما درهاي بركات‌آسمان و زمين برآنها مي‌گشوديم، ولي‌آنها، برنامه‌هاي ما را تكذيب‌كردند و ما هم،آنها را به‌كيفر اعمالشان‌گرفتيم. و از بركات آسماني و زميني خود، محرومشان ساختيم.

 

 

 

 

 

تاریخ انتشار : ۱۲ فروردین ۱۳۹۲

نویسنده : مدیر سایت

ارسال برداشت
مشاهده برداشت ها

کاربر گرامی لطفا برای ارسال دیدگاه خود وارد سایت شوید تا بتوانید نظر خود را ثبت کنید باتشکر.

تاکنون هیچ دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.