عقل ...

عبادت، يعني انسان، نواحي وجود خود را در راه خدا به‌كار بيندازد.
و به‌طور مسلّم، ناحية عقل، اشرف نواحي وجود انسان است و هيچ شكّي درآن نيست.
و لذا اشرف عبادات نيز،آن‌است‌كه انسان نيروي عقل خود را در راه خدا به‌كار اندازد.
وكار عقل هم، جز تفكّر و انديشيدن در حقايق عالم، چيز ديگري نيست.
بنابراين، تفكّر و انديشيدن در امور مربوط به خدا، افضل عبادات خواهد شد.                                                    اَلإمام عَلِيّ(ع):
بِتَركِ ما لايَعنيك، يَتِمُّ لَكَ العَقل؛
با فروگذاشتن كارهاي بيهوده، خردت كامل مي‌گردد.
،
سُئِلَ عَنِ العَقل.
قالَ الإمامُ الصّادِق(ع):
ما عُبِدَ بِهِ الرَّحمان،
وَ اكتُسِبَ بِهِ الجِنان.
قيل: فَالَّذي‌كانَ في مُعاوِيَه؟
فَقالَ(ع):
تِلكَ النَّكراء،
تِلكَ الشَّيطَنَه،
وَ هِيَ شَبيهَهٌ بِالعَقل، وَ لَيسَت بِالعَقل؛
درباره‌ي عقل سؤال شد.
امام صادق(ع) فرمود:
عقل، آن چيزي است كه به‌وسيله‌ي آن، خداي رحمان عبادت شود،
و بهشت به‌دست آيد.
گفته شد: پس، آن‌چه در معاويه بود، چيست؟
حضرت(ع) فرمود:
آن، نيرنگ است،
آن، شيطنت است،
آن، به عقل مي‌ماند، ولي عقل نيست!

 
 
سُئِلَ عَنِ العَقل.
قالَ رَسولُ اللّه(ص):
اَلعَمَل بِطاعِهِ اللّه،
وَ إنَّ العُمّالَ بِطاعَهِ اللّه، هُمُ العُقَلاء؛
درباره‌ي عقل سؤال شد.
رسول خدا(ص) فرمود:
به كار بستن طاعت خدا،
و عمل‌كنندگان به طاعت خدا، همان خردمندانند.

 
 
عن رَسولِ اللّه(ص):
إنَّ العاقِل، مَن أطاعَ اللّه،
وَ إن‌كانَ ذَميمَ المَنظَر حَقيرَ الخَطَر؛
خردمند، كسي است كه خدا را فرمان برد،
گرچه زشت‌رو و حقير باشد.

 
قيلَ في رَجُلٍ نَصرانيٍّ لَهُ بَيانٌ وَ وَقارٌ وَ هَيبه:
ماأعقَلَ هذَا النَّصراني!
قالَ رَسولُ اللّه(ص):
مَه! إنَّ العاقِل، مَن وَحَّدَ اللّه، وَ عَمِلَ بِطاعَتِه؛
درباره‌ي مردي مسيحي كه از قدرت سخنوري و وقار و هيبتي برخوردار بود، گفته شد:
چه خردمند است اين مرد نصراني!
رسول خدا(ص) فرمود:
خاموش! خردمند، كسي است كه خداي را يگانه بداند و طاعت او را به‌جاي آورد.

 

عَنِ الإمام عَلِيّ(ع):
مَا العاقِل، إلاّ مَن عَقَلَ عَنِ اللّه،
وَ عَمِلَ لِلدّارِ الآخِرَه؛
خردمند نيست، مگر كسي‌كه خدايي بينديشد (و از نافرماني باز ايستد)،
و براي سراي آخرت كار كند.

 
 
الله نورُ السَّماواتِ وَ الأرض

 

دِعامَهُ الإنسان اَلعَقل،
وَ مِنَ العَقل اَلفِطنَهُ وَ الفَهمُ وَ الحِفظُ وَ العِلم.
فَإذا كانَ تَأييدُ عَقلِهِ مِنَ النّور،كانَ عالِماً حافِظاً ذَكِيّاً فَطِناً فَهِما.
وَ بِالعَقلِ يَكمُلُ،
وَ هُوَ دَليلُهُ وَ مُبصِرُهُ وَ مِفتاحُ أمرِه؛
پشتوانه‌ي انسان، خرد است،
و هوشمندي و فهميدگي و حافظه و دانش، از خرد بر مي‌خيزد.
پس، هرگاه، خردش با نور تأييد شود، دانا باشد و حافظ و تيزهوش و زيرك و فهميده.
و با خرد به كمال مي‌رسد،

و خرد، راهنماي او و مايه‌ي بينش و بصيرتش و كليد كارهاي اوست.

تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۱

نویسنده : مدیر سایت

ارسال برداشت
مشاهده برداشت ها

کاربر گرامی لطفا برای ارسال دیدگاه خود وارد سایت شوید تا بتوانید نظر خود را ثبت کنید باتشکر.

تاکنون هیچ دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.