حق گرایی امتیاز ائمه علیهم السلام

 حق گرایی امتیاز ائمه علیهم السلام

در فصل هفتم خطابه غدیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در یک فرازی پر معنی به تحریف ائمه و ویژگی مهم آنان می پردازند و می فرمایند : مَعاشِرَالنّاسِ، أَنَا صِراطُ اللَّهِ الْمُسْتَقيمُ الَّذى أَمَرَكُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِىٌّ مِنْ بَعْدى. ثُمَّ وُلْدى مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةُ (الْهُدى)، يَهْدونَ إِلَى الْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلونَ
تحریف امام از لسان پیامبر در خطابه :
امامان کسانی هستند که به حق هدایت می کنند و به ابزار حق عدالت می ورزند یهدون ای الحق مسبوق به اعتقاد به حق است چرا که ابتدا باید حق شناس بود ، پس معتقد به حق و سپس به سوی حق هدایت نمود حال که اهل بیت علیهم السلام می خواهند مردم را به سوی حق دعوت کنند باید ابتدا به حق معتقد بوده تا بتوانید مردم را به سوی آن هدایت کنند ( یهدون ای الحق جزء اعتقادات و اخلاق بوده و به یعدلون ) جزء حوزه عملیاتی عدالت و اخلاق است .
اخلاق : اخلاق عبارتست از اینکه انسان بر اساس یک تفکر زیر بنایی ( حکمت نظری ) که به آن معتقد است اجرا و عمل کند . به عبارت دیگر انسان بر اساس یک اندیشه وارد حوزه عمل و اجرا می شود . به این حوزه عمل و اجرا ( حکمت عملی ) اخلاق گویند .
تفاوت ائمه الهدی با الائمه الهدی : ائمه الهدی مضاف و مضاف الیه است و به معنای ائمه هدایت می باشد یعنی ائمه و هیبت علیهم السلام پیشوا بوده و هدایت بدنبال آنها می آید . مانند گروه پیشرو که دیگران به دنبال آنها می آیند الائمه الهدی ، صفت و موصوف است و الهدی در حقیقت ویژگی و صفت اهل بیت می باشد . از اوصاف ائمه علیهم السلام این است که اولاً یهدون الی الحق هستند مردم را به سوی حق دعوت می کنند و ثانیاً به یعدلون تمام کارهای آنها معتدل است . در همه امور به افراط و نه به تفریط عمل نمی کنند. حد میانه و وسط را اتخاذ می کنند .
استدلال فرآنی در رابطه با عملکرد معتدل ائمه علیهم السلام : قرآن در اینباره می فرماید :
و کذلک جعلناکم ائمهً وسطا که بنا به بعضی قرائن کذلک جعلناکم ائمه وسطا با این آیه سازگاری دارد . این آیه مسلمانان را امت معتدل نامیده است .
اعتدلال و میانه روی ائمه علیهم السلام بدلیل این است که آنها امام هستند و از آنجائیکه امام مورد اقتدای مردم است پس عملکرد او می تواند سرمشق همه افرادی باشد که از آن امام پیروی می کنند. لذا همه عملکرد ائمه ؛ از انجام امور روزمره تا امور شخصی و اجتماعی و سیاسی و غیره همه بر مبنای حق بوده و انجام می پذیرد . این عملکرد حق ائمه در حقیقت نوعی جهاد است چرا که انسان همواره تمایل دارد تا خواسته های نفسانی خود را بانجام برساند . لذا در تعارض حق و دل ، انسان مومن باید حق را انتخاب و دل و تمنیات نفسانی را کنار گذارد که این مطلب در نوع خود جهاد می باشد. در تاریخ بسیاری از بدعتها بدلیل این بوده است که انسان گنه کار همواره به دنبال گناه بود و بدتر از آن گناه خود را توجیه نیز می کرده است و باعث ایجاد بدعت در دین می شده است.
پس پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ضمن خود و امر به مردم به تعبیت از خود پس امیر مومنان و دودمان او علیهم السلام را ائمه هدی معرفی که به حق هدایت کرده و به حق عدالت می ورزند . اگر انسان معیار حق گرایی را برای خود انتخاب کند بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد . دیگران به دنبال توجیه اشکالات خود نبوده و هر شخص از اجتماع به حقوق حقه خود دست پیدا می کند . همه افراد از شرکت خود در تصمیم گیریها و از حضورشان در اجتماع لذت می برند و همگی بر حول یک محور که آن معیار حق می باشد اجتماع می کنند . توجه به این نکته ضروری به نظر می رسد که همواره اهل حق را با حق می توان شناخت و حق با اهل حق شناخته نمی شود چرا که در متون روایی ما نیز به این مطلب تصریح شده است :
اعرف الحق تعرف اهله             حق را بشناس تا اهل حق را بوسیله حق تشخیص دهی
خداوند به همه ما توفیق شناخت حق ، حق گرایی و حمایت از معیاری حقه را عنایت فرماید. 

تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۱

نویسنده : مدیر سایت

ارسال برداشت
مشاهده برداشت ها

کاربر گرامی لطفا برای ارسال دیدگاه خود وارد سایت شوید تا بتوانید نظر خود را ثبت کنید باتشکر.

تاکنون هیچ دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.