اگر دنيا زيباست، پس چرا مذموم است؟!

اگر دنيا زيباست، پس چرا مذموم است؟!
       سورة سجده در مكّه بر پيامبر(ص) نازل شده‌است. و ازآن‌جا كه در اين‌سوره، بحث‌هاي‌گسترده‌اي از توحيد، معاد، مجازات‌هاي‌گنهكاران در روز رستاخيز و درس‌هاي هشداردهنده‌اي مربوط به مؤمنان وكافران‌آمده، بدون شك تلاوت آن، البتّه، تلاوتي‌كه سرچشمة انديشه و انديشه‌اي‌كه سرآغاز تصميم‌گيري و حركت بوده‌باشد، مي‌تواند انسان را بسازد.
       ناميده‌شدن اين‌سوره به سجده، به‌مناسبت‌آية پانزدهم اين‌سوره است‌كه نخستين‌آيه‌اي‌است‌كه در قرآن مجيد سجدة واجب دارد و چنان‌كه‌كسي تمام‌آن‌را تلاوت‌كند يا از ديگري بشنود، واجب است سجده‌كند. البتّه، داشتن وضو در اين‌گونه‌سجده‌ها واجب نيست، ولي احتياط واجب‌آن‌است‌كه در اين‌سجده‌هاي قرآني، پيشاني را بر مُهر يا چيزي‌كه سجده برآن صحيح است، بگذاريم.
       و امّا از ميان يازده آية آغازين اين‌سوره‌كه در صفحة 415 آمده، خداوند، بعد از بيان عظَمت قرآن، رسالت پيامبر، توحيد و نفي شرك، در هفتمين‌آية اين‌سوره، به نظام احسن‌آفرينش اشاره مي‌كند.
       آية 7 می‌فرماید: «اَلَّذي أحسَنَ‌کُلَّ شَيءٍ خَلَقَه»؛ خدا «آن‌کسي است‌که هر چیزی را كه‌آفریده، زیبایش‌آفریده‌است» وآفرینش هر موجودی را بر اساس حکمت و غایت‌نگری قرار داده‌است.
       سؤالی‌که در این‌جا، ممكن است پيش‌آيد، این‌که اگر طبق اين‌آية شريفه،آن‌چه در زندگی دنیا مشاهده می‌کنیم، از زمین وآسمان، نور وآب و هوا، انواع‌گياهان و حیوانات، خوردنی‌ها و پوشیدنی‌ها، مسکن‌ها و مَرکَب‌ها، زنان و فرزندان و دیگر موجودات، از هر قبیل‌که هستند،کلاً مخلوق زيباي پروردگار حکیم می‌باشند؛ پروردگاری‌که خودش فرموده: وَ ماخَلَقنَا السَّموات وَ الأرضَ وَ ما بَينَهُما إلاّ بالحَقّ؛ نیافریدیم‌آسمان‌ها و زمین را وآن‌چه را که در بین‌آنهاست، مگر به حقّ و مصلحت و فايده‌ای حکیمانه، پس، مقصود از دنیا و حبّ دنیا که از نظر قرآن‌کریم، در بسياري از جاها، مورد ذمّ و نکوهش واقع شده،کدام است؟
       در پاسخ بايدگفت: آن‌چه‌که در مکتب‌آسمانی قرآن، مورد ذمّ و نکوهش بسیار شدید قرارگرفته وآيین مقدّس اسلام، مبارزه‌ای تند و عمیق و دامنه‌دار وآشتی‌ناپذیر با آن‌آغاز نموده‌است و در همه‌جا و در همه حال، با شدّتی تمام، به مبارزه‌اش ادامه داده و می‌دهد، موضوع هدف قراردادن دنیا و حبّ استقلالی‌آن است، نه خود دنيا يا بهره‌برداري ازآن يا حتّي رَغبت و مَحبّت انسان به‌آن.
       معنای هدف‌بودن دنیا و حبّ استقلالی‌آن نيز این‌است‌که انسان، دنیا را محلّ اصلی خود دانسته و زندگی این‌جهاني را آخرین‌مرحلة هستی و دوران نهایی حیات خود بپندارد و همین‌وسایل و اشیايی را که در دنیا هست و وسیلة نیل به لذّات و خوشی‌ها وکامیابی‌های موقّت دنیوی است، تنها بدست‌آوردن همین‌ها را لازم وکافی در تأمین سعادت مطلوب و خوشی جاودان خود بشناسد. چنان‌که قرآن مجید می‌فرماید: وَ قالوا ما هيَ إلاّ حَياتُنَا الدُّنيا، نَموتُ وَ نَحيا وَ مايُهلكُنا إلاَّ الدَّهر وَ ما بذلكَ من علم، إن هُم إلاّ يَظُنّون؛کافران مي‌گويند: زندگی، جز همين‌زندگی دنیای ما نيست، مرگ و حیات ما، فقط در دنیاست و ما را نمی‌میرانَد مگر روزگار. اینان در این‌باب، علمی ندارند و جز بر اساس پندار وگمان، سخن نمی‌گویند.
       و طبیعی است‌که چنین‌آدم با چنان‌پنداری، جز همین‌زندگی دنیا و لذّات و خوشی‌های‌آن، هدف و محبوب دیگری نخواهد داشت و تمام همّش، منحصراً مصروف سود و زیان همین‌جهان فناپذیر خواهدگردید.
       و این، همان‌نظر استقلالی به دنیا داشتن و دنیا را هدف اصلی قرار دادن است‌که به‌دنبال خود، طغیان و عصیان‌های فَسادانگیز و بیدادگری‌های بشرسوز فراوان به‌بار می‌آورَد.
       دستة زورمندان، دست به‌کوبیدن ضعیفان و پایمال‌نمودن حقوق بی‌نوایان می‌زنند وآزمندان بشری، به غارتگری می‌پردازند. و در این‌صورت است‌که جامعة انسان، مبدّل به انبوه درندگان و بهايم می‌گردد؛ در همه‌جا، مظاهر ظلم و اجحاف و تعدّی نمایان‌گشته و دزدی و بی‌رحمی و بی‌عفّتی و به‌طورکلّی، تجاوز از مرز مقرّرات و قانون‌شکنی بر ملا می‌شود؛ نه جان و مال مردم محترم، و نه عرض و ناموس مردم، در امان می‌مانَد.
       این‌جاست‌که انسان، به‌خاطر دنیا، شرف و ارزش انسانی خود را از دست داده و از حیوان نیز رسواتر و ننگین‌تر می‌گردد. و در این‌صورت، دنیا، بن‌بستی می‌شود در سر راه انسان‌که او را به رُکود و توقّف وا می‌دارد و بلکه راهزن خطرناکی‌گشته وآدمی را به زنجیر اسارت و بردگی‌کشیده و عاقبت، تباه و نابودش می‌گرداند.

       و چه به‌جا فرموده‌اند: حُبُّ الدُّنيا رأسُ‌كُلِّ خَطيئَه؛ دوستی دنیا، منشأ هرگونه‌گناهی است.

تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۱

نویسنده : مدیر سایت

ارسال برداشت
مشاهده برداشت ها

کاربر گرامی لطفا برای ارسال دیدگاه خود وارد سایت شوید تا بتوانید نظر خود را ثبت کنید باتشکر.

تاکنون هیچ دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.