اختلاط حق وباطل دراین عالم2

    مصحف


عالم آخرت، عالم فصل است و عالم جدايي حق از باطل؛ إنَّ يَومَ الفَصل،كانَ ميقاتا؛ هذا يَومُ الفَصل، جَمَعناكُم وَ الأوَّلين.

       روز قيامت، در عين  اینکه   يَومُ‌الجَمع است؛ قُل: إنَّ الأوَّلينَ وَ الآخِرين، لَمَجموعونَ إلي ميقاتِ يَومٍ مَعلوم، در عين حال، يَومُ‌الفَصل است؛ يَومَ يَفِرُّ المَرء مِن أخيه، وَ اُمِّهِ وَ أبيه، وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنيه؛آن‌روز، همه از هم مي‌گريزند: پدر از پسر، برادر از برادر و زن از شوهر؛ فَإذا نُفِخَ فِي الصّور، فَلا أنسابَ بَينَهُم؛ در صوركه دميده شد، تمام رابطه‌هاي نَسَبي، از بين مي‌رود. و ديگر،كسي به دادكسي نمي‌رسد!

       حال،آية چهارم ازآيات پنج‌گانة 14 تا 18 سورة رعد از صفحة 251 نيز، براي نشان دادن جريان اختلاط حقّ و باطل در اين عالم، مثل مي‌زند و مي‌فرمايد: «أنزَلَ مِنَ السَّماء ماءً، فَسالَت أودِيَهً بِقَدَرِها»؛ خدا «ازآسمان‌آبي نازل‌كرد وآن‌آب، در ميان درّه‌ها وگودال‌ها و نهرهاي بزرگ وكوچك، به سَيَلان و جريان افتاد و هركدام ازآن‌نهرها، به‌قدر ظرفيّت خود، ازآن‌آب پذيرا شدند». و طبيعي است‌كه بر اثر فشار سيلاب و برخورد داشتن امواجِ روي هم غلطندة آب، قشري ازكف توليد مي‌شود و روي‌آب را مي‌پوشاند؛ «فَاحتَمَلَ السَّيلُ زَبداً رابِيا»؛ «سيل،كف بالاآمده را بر دوش خود بر مي‌دارد».

       «وَ مِمّا يوقِدونَ عَلَيهِ فِي النّار اِبتِغاءَ حِليَهٍ أو مَتاعٍ زَبَدٌ مِثلُه»؛كف ديگري نيز مانندكف‌آب در مورد فلزّات‌كه‌آن‌را «در ميان‌كورة آتش نهاده و ذوب مي‌كنند، پديد مي‌آيد تا زينت‌آلات مانند طلا، يا وسايل زندگي مانندآهن به‌دست‌آورند».

       «كَذلِكَ يَضرِبُ اللهُ الحَقَّ وَ الباطِل»؛ «خدا، موقعيّت حقّ و باطل را اين‌چنين بيان مي‌كند».

       كه حق، همانندآبِ حيات‌بخش و طلاي زينت‌بخش در زندگي است. امّا باطل، همانند كف روي سيل وكف روي فلزّ مُذاب است‌كه فاقد هرگونه ارزش، و دورريختني است؛ «فَأمَّا الزَّبَد، فَيَذهَبُ جُفاءً، وَ أمّا ما يَنفَعُ النّاس، فَيَمكُثُ فِي الأرض»؛ «امّا كف، از بين مي‌رود،آن‌هم به‌گونة پرتاب شدن، ولي‌آن‌چه نافع به حال به مردم است، در زمين مي‌ماند».

       كف روي‌آب‌كه تمام سطح‌آب را موقّتاً پوشانده و رقص‌كنان جلو مي‌رود، چندي نمي‌گذردكه با تابش خورشيد و وزش باد مي‌خشكد و به‌كناري پرتاب مي‌شود! امّا آب‌كه وسيلة حيات‌آدميان است، در اعماق زمين فرو مي‌رود و به صورت چاه‌ها و چشمه‌ها و قنات‌ها، در اختيارآدميان قرار مي‌گيرد.

       «كَذلِكَ يَضرِبُ اللهُ الأمثال»؛ «خدا، براي تفهيم مطالب عالي، اين‌گونه مثل‌ها مي‌زند».
 

تاریخ انتشار : ۲۳ شهریور ۱۳۹۲

نویسنده : مدیر سایت

ارسال برداشت
مشاهده برداشت ها

کاربر گرامی لطفا برای ارسال دیدگاه خود وارد سایت شوید تا بتوانید نظر خود را ثبت کنید باتشکر.

تاکنون هیچ دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.